Majest
Klachtreglement
Klachtreglement
Majest heeft een interne klachtenregeling opgesteld. Deze regeling beschrijft de werkwijze bij het behandelen en registreren van klachten van ouders. Bij voorkeur maken ouders/verzorgers een klacht eerst bespreekbaar bij de direct betrokkene. Leidt dit niet tot een bevredigende oplossing, dan kan een formele klacht ingediend worden. Afhankelijk van de klacht kan deze worden ingediend bij Biserka van Driel (Klachtfunctionaris). Zij is te bereiken per E-mail: info@majest.nl Een formele klacht wordt schriftelijk ingediend.
Mocht de interne klachtafhandeling niet leiden tot een bevredigende oplossing dan is de weg vrij om informatie en advies te vragen bij: Klachtloket Kinderopvang, gevestigd in Den Haag. www.klachtenloket-kinderopvang.nl of aanmelding van het geschil bij de Geschillencommissie www.degeschillencommissie.nl. In sommige gevallen is het van belang de klacht rechtstreeks in te dienen bij de Geschillencommissie.
1. Voortraject klacht
Als een ouder een klacht heeft gaat Majest er van uit dat deze zo spoedig mogelijk met de betrokkene besproken wordt. Het aanspreekpunt is daarmee in beginsel de medewerker op de groep. Mocht dit niet leiden tot een oplossing, dan kan de klacht worden besproken met de locatiemanager. Leidt dit niet tot een bevredigende oplossing, dan kan een klacht ingediend worden.
2. Indienen klacht
- Een klacht dient schriftelijk te worden ingediend. De klacht dient binnen een redelijke termijn na ontstaan van de klacht ingediend te zijn, waarbij 2 maanden als redelijk wordt gezien. De klacht wordt voorzien van dagtekening, naam en adres van de klager, eventueel de naam van de medewerker op wie de klacht betrekking heeft, de locatie en de groep plus een omschrijving van de klacht.
- Mocht de klacht een vermoeden van kindermishandeling betreffen, dan treedt de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling in werking. Deze klachtenprocedure wordt daarmee afgesloten.
3. Behandeling klacht
- De klachtenfunctionaris draagt zorg voor de inhoudelijke behandeling en registratie van de klacht.
- De klachtenfunctionaris bevestigt schriftelijk de ontvangst van de klacht aan de ouder.
- De klachtenfunctionaris houdt de klager op de hoogte van de voortgang van de behandeling van de klacht.
- Afhankelijk van de aard en inhoud van de klacht wordt een onderzoek ingesteld.
- Indien de klacht gedragingen van een medewerker betreft, wordt deze medewerker
in de gelegenheid gesteld mondeling of schriftelijk te reageren.
- De klachtenfunctionaris bewaakt de procedure en termijn van afhandeling. De
klacht wordt zo spoedig mogelijk afgehandeld, tenzij er omstandigheden zijn die dit belemmeren. In dat geval brengt de klachtenfunctionaris de klager hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte. De klacht wordt in ieder geval binnen een termijn van 6 weken afgehandeld.
- De klager ontvangt een schriftelijk en gemotiveerd oordeel over de klacht, inclusief concrete termijnen waarbinnen eventuele maatregelen zullen zijn gerealiseerd.
4. Externe klachtafhandeling
Indien interne klachtafhandeling niet leidt tot een bevredigende oplossing of uitkomst, heeft de ouder de mogelijkheid zich te wenden tot het Klachtenloket Kinderopvang of de Geschillencommissie.
- De ouder kan zich rechtstreeks wenden tot de Geschillencommissie indien van de ouder redelijkerwijs niet kan worden verlangd dat hij onder de gegeven omstandigheden een klacht bij de houder indient.
- Ook als de klacht niet binnen zes weken tot afhandeling heeft geleid, kan de klacht worden voorgelegd aan de Geschillencommissie.
- De klacht dient binnen 12 maanden, na het indienen van de klacht bij Majest, aanhangig gemaakt te zijn bij de Geschillencommissie.
Geschillencommissie kinderopvang
De geschillencommissie is een onafhankelijke commissie die klanten helpt bij klachten die niet naar tevredenheid worden opgelost.
Wanneer je bij Majest hebt geklaagd en de klacht is niet binnen 4 weken opgelost dan kun je bij de geschillencommissies een klacht indienen. (www.degeschillencommissie.nl). Je vult dan online een formulier in. Daarbij upload je de eventuele bewijsstukken. Aan de klachtbehandeling zijn kosten verbonden. Pas na ontvangst van jouw betaling vertelt de geschillencommissie je of zij de klacht in behandeling neemt. Neemt de geschillencommissie de klacht in benadeling dan informeren zij Majest en vragen zij naar het standpunt van Majest. Majest heeft 4 weken om te reageren. Onze reactie krijgt je via de geschillencommissie te horen. Wanneer alle informatie is ontvangen dan hoor je binnen een maand de uitslag. Reageren wij te laat, dan wordt de klacht zonder onze reactie in behandeling genomen. De kosten voor de klachtbehandeling worden aan je vergoed wanneer je gelijk hebt gekregen. Het kan ook zijn dat wij onderling, tijdens de behandeling, de klacht naar tevredenheid oplossen. De klachtencommissie stopt dan met de verwerking van de klacht. De kosten worden niet terugbetaald door de geschillencommissie.